حسین فلاح فرماندار میبد در مراسم افتتاح این کارگاه با بیان اینکه از دهه 70 یکی از محورهای مهم برای توسعه شهرستان توجه به بافت قدیم و صنایع دستی بوده، گفت: در بحث میراث ازجمله بافت قدیمی و زیلو، اقدامات موثری انجام شده و در این مرحله، سعی داریم پلاس و کاربافی را هم رونق دهیم.

وی ایجاد کارگاه‌های صنایع دستی در محلات را مهمترین عامل رونق و اشتغال و سرگرمی برای بانوان عنوان کرد و افزود: ایجاد کارگاه‌های کاربافی در محلات و روستاها حرکت فرهنگی و ارزشمندی است که ریشه در تاریخ مردم سخت کوش کویر دارد.

فلاح با بیان اینکه صنایع دستی شهرستان میبد که در گذشته همه خانواده‌ها آن را بلد بودند به علت صنعتی شدن استان و شهرستان در معرض فراموشی قرار گرفته، گفت: خوشبختانه با توجهی که اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان و صندوق مهر رضا(ع) داشتند، شاهد راه‌اندازی اولین کارگاه سنتی کاربافی در میبد بودیم.

وی ایجاد کارگاه‌های کاربافی را رونق و پویایی این صنایع دستی در میبد عنوان کرد و  افزود: این کارگاه‌ها علاوه بر تولید صنایع دستی، می‌تواند مرکز تبادل نظر و فکر و اندیشه در محلات و روستاها باشد و فرمانداری هر اندازه این کارگاه تولید داشته باشد، خریداری می‌کند.

محمدرضا دهقانی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان یزد هم در این مراسم، کاربافی را یکی از صنایع دستی قدیم مردم کویر برشمرد و اظهار داشت: با استقبالی که گردشگران داخلی و خارجی از تولیدات و صنایع دستی میبد از جمله کاربافی دارند و با پشتوانه مسئولان سعی داریم چندین کارگاه در میبد ایجاد شود.

دهقانی افزود: اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان یزد آموزش این صنایع دستی را برعهده دارد و برنامه‌ریزی‌هایی هم برای ایجاد بازارهای صنایع دستی انجام گرفته تا با حضور در نمایشگاه‌های سراسری، بازار فروش این صنایع دستی هم تامین شود.

وی با اشاره به حمایت از کاربافان در یزد و میبد گفت: با هماهنگی صندوق مهر رضا(غ) به افراد در قالب طرح پشتیبان تسهیلاتی داده می‌شود و افرادی هم که به صورت انفرادی در خانه فعالیت دارند، کارت شناسایی و مجوز فعالیت دریافت می‌کنند و برای دریافت تسهیلات به این صندوق معرفی می‌شوند.

سمیه حسین‌زاده مسئول این کارگاه هم در این مراسم با بیان این مطلب که این کارگاه با 5 دستگاه کاربافی و آموزش 15 نفر و با هزینه 15 میلیون تومان راه‌اندازی شده، اظهار داشت: این کارگاه با هدف آموزش بانوان محل و تولید انواع دستمال آشپزخانه و حوله و شال راه‌اندازی شده و افراد بعد از دوره آموزشی می‌توانند در این کارگاه مشغول به کار شوند.

وی با تاکید بر اهمیت توجه به صنایع دستی به ویژه صنایع دستی رو به فراموشی، گفت: در این کارگاه در حال حاضر روزانه 10 شال و 20 دستمال تولید می‌شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا